Hoe hormonen invloed hebben op uw gewicht

Hoe hormonen invloed hebben op uw gewicht

Leptine is een belangrijk hormoon dat van nature in het lichaam wordt geproduceerd en uw eetlust en gewicht beïnvloedt. Het wordt uitgescheiden door de vetcellen van het lichaam en is betrokken bij uw gevoelens van honger en verzadiging.

Leptine fungeert als een boodschapper naar de hypothalamus van je hersenen en vertelt je wanneer je moet eten om de hoeveelheid beschikbare energie te vergroten wanneer de voorraden laag zijn.

Leptine vertelt je lichaam ook wanneer je geen eten meer hebt. Kortom, uw eetlust neemt af wanneer de leptine niveaus stijgen, en het neemt toe wanneer de leptine niveaus dalen.

Een belangrijk probleem in verband met dit hormoon is leptine-resistentie. Leptine-waarden in het bloed moeten binnen een bepaald bereik blijven om leptine optimaal te laten werken. Wanneer het leptine-gehalte dit bereik overschrijdt, verstoort het het berichtensysteem. De hersenreceptoren worden ongevoelig voor de leptine-signalen en reageren daar uiteindelijk niet meer op. Dit maakt het erg moeilijk om af te vallen omdat je lichaam niet kan herkennen wanneer er voldoende energie beschikbaar is of wanneer je vol bent. Als gevolg daarvan hebben mensen die leptine-resistent zijn, constant honger en zijn dus vatbaar voor te veel eten en gewichtstoename.

Het is duidelijk dat het onder controle houden van de leptine-niveaus uiterst belangrijk is voor uw gewichtsbeheersing. Om dit te bereiken, is het van vitaal belang om te weten welke levensstijl-factoren deze niveaus in het lichaam beïnvloeden. Slaap kan bijvoorbeeld de leptine-niveaus aanzienlijk beïnvloeden – als u een goede nachtrust krijgt, blijft leptine op optimale niveaus. Intervaltraining met hoge intensiteit is een andere goede manier om de leptine-niveaus te reguleren. Dit type oefening verhoogt de productie van het menselijk groeihormoon, dat uw lichaam in de vetverbrandingsmodus zet en op zijn beurt de leptine-niveaus reguleert.

Let ook op de inname van koolhydraten. Probeer grote hoeveelheden koolhydraten of suikerhoudende of GI-voedingsmiddelen te vermijden, omdat deze zullen leiden tot een toename van insuline en dus ook van leptine. Antioxidanten zoals taurine en acetyl-L-carnitine kunnen ook helpen bij het voorkomen van leptine-resistentie.

Share this post

Een reactie achterlaten